Aktualna literatura nt. specyficznych trudności w uczeniu się

Dysleksja (teoria):

  • Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia, CMPPP Warszawa 2000
  • Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Harmonia Universalis, Gdańsk 2011
  • Bogdanowicz M., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2005.
  • Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu.Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2007.
  • Problemy wychowawcze dzieci i młodzieży. Poradnik dla pedagogów szkolnych, opiekunów i wychowawców. Wydawnictwo Forum, Poznań 2009.
  • Grabowska A., Rymarczyk K. (red.), Dysleksja: od badań mózgu do praktyki. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa 2004.
  • Reid G, Wearmouth J (red.), Dysleksja. Teoria i praktyka. GWP, Gdańsk 2008.

Zeszyty ćwiczeń dla uczniów:

  • M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Karty ortomagiczne. Polisensoryczne utrwalanie poprawnej pisowni. Gdynie 2007.
  • Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według HanyTymichowej. Gdańsk 2006.
  • Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych. Gdańsk 2001.
  • Bogdanowicz M., Trudne litery. Gdańsk 2003.
  • Czabaj R., Wprawki ortograficzne dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum (zestaw). Gdańsk 2000.
  • Dembińska-Wola M., Chrzanowska-Boruszewska M., Ortografia w treningu pamięci. Warszawa 2000.
  • Handzel Z., Dyktanda graficzne. Gdańsk 2001.
  • Jurek A., Nie – razem czy osobno ? Zeszyt ćwiczeń do nauki ortografii dla uczniów gimnazjum i liceum. Opole 2001.
  • Kolasińska M., Układamy tangramy. Gdańsk 1999.
  • Laleta-Sawicka M., Skalska I., Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych. Kielce 1992.
  • Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa 1998.
  • Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych. Toruń 1997 (zestaw).
  • Polański T., Rebusomania. Rebusy literowe rozwijające twórcze myślenie i orientację w przestrzeni. Gdynie 2004.
  • Studnicka J., Ortograffiti (zestaw). Gdynia 2003.
  • Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać. Warszawa 2000.
  • Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze pisać. Warszawa 2001.

Polecamy:

Szkoła podstawowa:

  • Program Wsparcia Uczniów ze Specyficznymi Trudnościami w nauce – Ortograffiti z Bratkiem. Zeszyty ćwiczeń dla uczniów klasy I – część 1 i 2 autorstwa: Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska; dodatkowo – Pomoce Terapeutyczne, Księga Bajek Terapeutycznych,  Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl).
  • Zestawy PUS, Wydawnictwo EPIDEIXIS, Kraków.

Klasy IV-VI

  • Program Edukacyjno-terapeutyczny Ortograffiti – Piszę coraz ładniej. Od dysgrafii do kaligrafii. Zeszyty ćwiczeń dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej – część 1 i 2 autorstwa: Marta Bogdanowicz, Małgorzata Rożyńska, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl)
  • Komplementarny zestaw pomocy dydaktycznych do nauki ortografii – Karty ortomagiczne, Gry ortomagiczne (www.operon.pl)

Gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne:

  • Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti –Zeszyty ćwiczeń dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych – 11 zeszytów ćwiczeń, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl)

Przydatne szkolenia:

Szkolenia dla pedagogów, psychologów i nauczycieli klas I-III organizowane przez Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych(www.pracowaniatestówpl) – szkolenia w całej Polsce m.in. badania przesiewowe w kierunku rozpoznawania ryzyka dysleksji rozwojowej i inne (Baterie metod …).

Dyskalkulia (teoria, zeszyty ćwiczeń):

  • Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls Kraków 2000.
  • Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSIP Warszawa 1992.
  • Gruszczyk – Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Edukacja Polska, Warszawa 2009.
  • Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, ŻAK Warszawa 2004.
  • Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Impuls Kraków 2005.
  • Oszwa U., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci, Impuls Kraków 2008.
  • Oszwa U., Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, Impuls Kraków 2008.
  • Oszwa U., Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudno­ściami w matematyce, UMCS Lublin 2009.
  • Piaget J., Mowa i myślenie dziecka, PWN 2005.
  • Wygotski L., Myślenie i mowa, PWN, Warszawa 1989.

Polecamy:

Skuteczne uczenie się (teoria, propozycje ćwiczeń):

  • Bowkett S., Wyobraź sobie, że … Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSiP, Warszawa 2000.
  • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.
  • Gamon D., Bragdon A. D., Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej. Warszawa 2003.
  • Green G., W., Zostań celującym uczniem i studentem. Warszawa 2001.
  • Greenfield S., Mózg. Warszawa 1999.
  • Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (red.), Mózg a zachowanie. Warszawa 2000.
  • Hamer H., Nowoczesne uczeni się albo ściąga  z metodyki pracy umysłowej. Wydawnictwo Veda, Warszawa 1999.
  • Jurek A., Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ze wskazówkami jak uczyć się skutecznie.Gdańsk 2007.
  • Lehrl S., Trening pamięci z zestawem ćwiczeń. Katowice 2000.
  • Linksman R., W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa 2001.
  • Mańkowska I. Kreowanie rozwoju dziecka. Kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce. Wydawnictwo Operon, Gdynia 2005.
  • Rudniański J., Sprawność umysłowa. Warszawa 1984.
  • Stankiewicz Z., Trening umysłu. Ćwiczenia na doskonalenie pamięci, koncentracji i spostrzegawczości. Warszawa 1999.

Zebrała: Renata Straub-Pieczykolan, pedagog