Aktualna literatura nt. specyficznych trudności w uczeniu się
Dysleksja (teoria):
- Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia, CMPPP Warszawa 2000
- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Harmonia Universalis, Gdańsk 2011
- Bogdanowicz M., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2005.
- Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu.Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2007.
- Problemy wychowawcze dzieci i młodzieży. Poradnik dla pedagogów szkolnych, opiekunów i wychowawców. Wydawnictwo Forum, Poznań 2009.
- Grabowska A., Rymarczyk K. (red.), Dysleksja: od badań mózgu do praktyki. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa 2004.
- Reid G, Wearmouth J (red.), Dysleksja. Teoria i praktyka. GWP, Gdańsk 2008.
Zeszyty ćwiczeń dla uczniów:
- M. Bogdanowicz, M. Rożyńska, Karty ortomagiczne. Polisensoryczne utrwalanie poprawnej pisowni. Gdynie 2007.
- Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według HanyTymichowej. Gdańsk 2006.
- Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych. Gdańsk 2001.
- Bogdanowicz M., Trudne litery. Gdańsk 2003.
- Czabaj R., Wprawki ortograficzne dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum (zestaw). Gdańsk 2000.
- Dembińska-Wola M., Chrzanowska-Boruszewska M., Ortografia w treningu pamięci. Warszawa 2000.
- Handzel Z., Dyktanda graficzne. Gdańsk 2001.
- Jurek A., Nie – razem czy osobno ? Zeszyt ćwiczeń do nauki ortografii dla uczniów gimnazjum i liceum. Opole 2001.
- Kolasińska M., Układamy tangramy. Gdańsk 1999.
- Laleta-Sawicka M., Skalska I., Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych. Kielce 1992.
- Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa 1998.
- Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych. Toruń 1997 (zestaw).
- Polański T., Rebusomania. Rebusy literowe rozwijające twórcze myślenie i orientację w przestrzeni. Gdynie 2004.
- Studnicka J., Ortograffiti (zestaw). Gdynia 2003.
- Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać. Warszawa 2000.
- Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze pisać. Warszawa 2001.
Polecamy:
Szkoła podstawowa:
- Program Wsparcia Uczniów ze Specyficznymi Trudnościami w nauce – Ortograffiti z Bratkiem. Zeszyty ćwiczeń dla uczniów klasy I – część 1 i 2 autorstwa: Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska; dodatkowo – Pomoce Terapeutyczne, Księga Bajek Terapeutycznych, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl).
- Zestawy PUS, Wydawnictwo EPIDEIXIS, Kraków.
Klasy IV-VI
- Program Edukacyjno-terapeutyczny Ortograffiti – Piszę coraz ładniej. Od dysgrafii do kaligrafii. Zeszyty ćwiczeń dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej – część 1 i 2 autorstwa: Marta Bogdanowicz, Małgorzata Rożyńska, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl)
- Komplementarny zestaw pomocy dydaktycznych do nauki ortografii – Karty ortomagiczne, Gry ortomagiczne (www.operon.pl)
Gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne:
- Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti –Zeszyty ćwiczeń dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych – 11 zeszytów ćwiczeń, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl)
Przydatne szkolenia:
Szkolenia dla pedagogów, psychologów i nauczycieli klas I-III organizowane przez Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych(www.pracowaniatestówpl) – szkolenia w całej Polsce m.in. badania przesiewowe w kierunku rozpoznawania ryzyka dysleksji rozwojowej i inne (Baterie metod …).
Dyskalkulia (teoria, zeszyty ćwiczeń):
- Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls Kraków 2000.
- Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSIP Warszawa 1992.
- Gruszczyk – Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Edukacja Polska, Warszawa 2009.
- Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, ŻAK Warszawa 2004.
- Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Impuls Kraków 2005.
- Oszwa U., Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci, Impuls Kraków 2008.
- Oszwa U., Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu, Impuls Kraków 2008.
- Oszwa U., Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce, UMCS Lublin 2009.
- Piaget J., Mowa i myślenie dziecka, PWN 2005.
- Wygotski L., Myślenie i mowa, PWN, Warszawa 1989.
Polecamy:
- Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti – Matematyka bez trudności. Zeszyty ćwiczeń dla uczniów szkoły podstawowej – część 1 i 2 autorstwa: Celina Tuszyńska-Skubiszewska, Anna Walerzak-Więckowska, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon (www.operon.pl)
- Literatura, narzędzia diagnostyczne i pomoce terapeutyczne, szkolenia dla pedagogów, psychologów i nauczycieli matematyki prowadzone przez Annę Walerzak-Więckowską – ProMathematica Pomrskie Centrum Diagnozy Terapii i Edukacji Matematycznej (www.promathematica.pl)
- Ciekawe zeszyty ćwiczeń, gry planszowe, pomoce do terapii pedagogicznej i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dostępne na stronach:
- www.nowaszkoła.com.pl
- www.sklep.educarium.pl
- www.epideixis.com
- www.pus.pl
- www.trefl.krakow.pl
- www.pinokio.cc.pl
- www.e-toys.pl
- www.adamigo.com.pl
- www.ravensburger.com
- www.granna.pl
- www.academicus.pl
- www.iem.edu.pl – strona internetowa Instytutu Edukacji Matematycznej ARS MATHEMATICA w Warszawie
Skuteczne uczenie się (teoria, propozycje ćwiczeń):
- Bowkett S., Wyobraź sobie, że … Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSiP, Warszawa 2000.
- Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.
- Gamon D., Bragdon A. D., Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej. Warszawa 2003.
- Green G., W., Zostań celującym uczniem i studentem. Warszawa 2001.
- Greenfield S., Mózg. Warszawa 1999.
- Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (red.), Mózg a zachowanie. Warszawa 2000.
- Hamer H., Nowoczesne uczeni się albo ściąga z metodyki pracy umysłowej. Wydawnictwo Veda, Warszawa 1999.
- Jurek A., Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ze wskazówkami jak uczyć się skutecznie.Gdańsk 2007.
- Lehrl S., Trening pamięci z zestawem ćwiczeń. Katowice 2000.
- Linksman R., W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa 2001.
- Mańkowska I. Kreowanie rozwoju dziecka. Kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce. Wydawnictwo Operon, Gdynia 2005.
- Rudniański J., Sprawność umysłowa. Warszawa 1984.
- Stankiewicz Z., Trening umysłu. Ćwiczenia na doskonalenie pamięci, koncentracji i spostrzegawczości. Warszawa 1999.
Zebrała: Renata Straub-Pieczykolan, pedagog