1. Czytanie ” we dwoje „.tzn dorosłym – stosujemy tylko wtedy, gdy dziecko ma duże trudności, np. czyta po literce, nie potrafi tych literek złożyć w całość.
  2. Głos dorosłego powinien być cichy, natomiast dziecka głośny, Wyraźnie słyszalny.
  3. Gdy dziecko już nie literuje, ale czytając samodzielnie popełnia jeszcze częste błędy – prowadzimy z nim czytanie pod kontrolą dorosłego.
  4. Dziecko czyta powoli, a dorosły poprawia jego błędy, potem poleca przeczytać zadanie jeszczeraz i przestrzega, by dziecko czytało dokładnie całymi wyrazami uwzględniając kropki i przecinki.
  5. W czasie czytania – we dwoje i pod kontrolą – dziecko powinno posługiwać-się kolorową wskazówką z twardego kartonu. Dziecko przesuwa tę wskazówkę pod wierszem tekstu w sposób ciągły, i ona to prowadzi oczy dziecka, reguluje tempo oraz kierunek ruchów gałki ocznej. Jeżeli dziecku ręka się trzęsie, należy ująć jego dłoń i spokojnie przesuwać pod wierszami czytanego tekstu.
  6. Należy pamiętać, że po każdym czytaniu dziecko musi opowiedzieć to, cc przeczytało. Gdy opowiadanie sprawia trudności, pomagamy odpowiednio podstawowymi pytaniami
  7. Po opowiedzeniu treści- przeczytanego tekstu, możemy dziecku – zaproponować, aby narysowało lub namalowało obrazek związany z treścią czytanki. Następnie należy zainteresować się tym obrazkiem i porozmawiać na jego temat.