Marta Bogdanowicz

Przygotowanie

  • Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych
  • Powtórz i utrwal zasady pisowni
  • Na końcu zeszytu załóż Słowniczek Trudnych Wyrazów

Pisanie z pamięci – co dzień

  • Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie, lub wskazany przez nauczyciela fragment tekstu (ok. 5 zdań niezbyt długich, po ok. 5 wyrazów w zdaniu)
  • Przeczytaj pierwsze zdanie zapamiętując tekst i pisownię wyrazów, uzasadnij pisownię trudnych wyrazów
  • Powiedz tekst z pamięci
  • Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś
  • Napisz tekst z pamięci
  • Sprawdź zapis nanieś poprawki
  • Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki
  • Zakryj zdanie wzorcowe i napisane
  • Napisz powtórnie to samo zdanie
  • Sprawdź zapis

Poprawa błędów

  • Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię
  • Wyrazy te zastosuj w krzyżówce, ułóż z nimi zadnia, utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych, wykonaj ćwiczenie utrwalające pisownię
  • Wpisz je do Słowniczka Trudnych Wyrazów ( na końcu zeszytu)

Sprawdzian – co tydzień

  • Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonanych ćwiczeniach
  • Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś
  • Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio, i popraw je ( wg wzoru)

Po każdym tygodniu pokaż zeszyt nauczycielowi. Powodzenia ! 

Bibliografia

B.K. Gierymscy: Ortografia na bardzo dobry

B.K. Gierymscy: Ćwiczenia ortograficzne

  1. Kurianowicz: Samouczek ortograficzny
  2. Kurianowicz: Samouczek interpunkcyjny
  3. Kwiecień: Uczę się ortografii. Teksty dyktand kl. IV-VIII
  4. Omiecińska, Z. Saduś: Zestaw zeszytów do ćwiczeń ortograficznych dla klas starszych. Propozycje ćwiczeń dla uczniów z trudnościami w pisaniu (maszynopis)
  5. Rudzińska: Ćwiczenia ortograficzne z kluczem
  6. Tarkowski: Ortografii uczę się sam
  7. Wójcik: Ortografii i interpunkcji uczę się sam (klasy VII-VIII)
  8. Wójcik: Nauka ortografii i interpunkcji (klasy IV-VI)