Co warto przeczytać – umiejętności wychowawcze

  • Ernst K., Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić. WSiP, Warszawa 1991.
  • Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina, Poznań 1993.
  • Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Media Rodzina, Poznań 1996.
  • Hauk D., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą. Jedność, Kielce 2004.
  • Heyne D., Rollings S., Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcjei wagaruje. GWP, Gdańsk 2004.
  • Nolting H., Jak zachować porządek w klasie. GWP, Gdańsk 2004.
  • Karasowska A., Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Profilaktyka na co dzień. PAPRA, Warszawa 2006.
  • Kołodziejczyk A., Czemirowska E., Kołodziejczyk T., Spójrz inaczej na agresję. Wydaw. ATE s.c., Starachowice 1998.
  • Kołodziejczyk J., Dyscyplina w klasie. Metody i techniki interwencji. NODN SOPHIA, Kraków 2005.
  • Radziwiłł A., Jakubowki J., Sawicki M., Dobra szkoła: szkoła w życiu – życie w szkole. Dialogi … Ego, Warszawa 2004.
  • Rylke H., Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli. WSiP, Warszawa 1998.

Co warto mieć – praca z zespołem klasowym

  • Bowkett S., Wyobraź sobie, że … Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. WSIP, Warszawa 2000.
  • Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. WSiP, Warszawa 1998.
  • Fuchs B., Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Jedność, Kielce 1999.
  • Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Veda, Warszawa 1994.
  • Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Wyd. UNUS, Wrocław 1997.
  • Jachimska M., Scenariusze lekcji wychowawczych według programu autorskiego Żyć skuteczniej. Wyd. UNUS, Wrocław 1997.
  • Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. MEN, Warszawa 1991.
  • Klus-Stańska D., Nowicka M., Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze zajęć dla rodziców, nauczycieli. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
  • Pacewicz A., Przemoc wobec dzieci. Zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. PARPA, Warszawa 1995.
  • Portman R., Gry i zabawy przeciwko agresji. Jedność, Kielce 1999.
  • Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. WSiP, Warszawa 1996.
  • Vopel K. W., Zabawy, które łączą. Jedność, Kielce 2001.
  • Vopel K., Kreatywne rozwiązywanie konfliktów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Jedność, Kielce 2003.

Z czego warto skorzystać – współpraca z rodzicami

  • Dzierzgowska I., Rodzice w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców. Wyd. CODN, Warszawa 1999.
  • Fechner-Sędzicka I, Lachowska-Źarska E., Nauczyciele – rodzicom: spotkania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej. Bea-Bleja,Toruń 2002.
  • Klus-Stańska D., Nowicka M., Bezpieczeństwo dzieci: scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli. Kraków 1999.
  • Koźmiński G. (red.), Współpraca z rodzicami. Złotów 2001.
  • Koźmiński G. (red.), Efektywna współpraca nauczycieli i rodziców. Złotów 2002.
  • Nowak A., Spotkania z rodzicami: jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000.
  • Olszewska M., Regent H., I tak też można – zebrania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową. Toruń 2001.
  • Sakowska J., Szkoła dla rodziców i wychowawców: Materiały pomocnicze dla prowadzących zajęcia. CMPPP, Warszawa 1999.
  • Sakowska J., Puchała E., Szkoła dla rodziców i wychowawców. Część II. Materiały pomocnicze dla prowadzących zajęcia. CMPPP, Warszawa 2003.

Zebrała: Renata Straub-Pieczykolan