Rozpoczął się nowy rok szkolny, czas wytężonej pracy umysłu, i – jak wiadomo – nie tylko dla uczniów i ich rodziców. Dla osób związanych z oświatą, jest to czas wdrażania nowych pomysłów, projektów i planów pracy. Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Brzegu reagując na potrzeby płynące ze strony środowiska lokalnego, stale dążą do wzbogacania swojej oferty usług kierowanej do szerokiej grupy odbiorców. Obok psychologów, pedagogów, pedagoga specjalnego – oligofrenopedagoga, tyflopedagoga, surdopedagoga, rehabilitanta, logopedów i neurologopedów, mamy już pracownię biofeedbacku i specjalistów zajmujących się tą metodą terapii. W tym roku ponownie rozszerzamy zakres działań i wprowadzamy nową metodę wspomagającą rozwój człowieka – kynoterapię.
Czym jest kynoterapia (dogoterapia)?
Kynoterapia (z gr. kyno – pies, therapeia – opieka; leczenie) zwana też dogoterapią (z ang. dog – pies, therapy – terapia), jest metodą wspomagającą i wzmacniającą efektywność rozwoju poznawczego, społeczno – emocjonalnego i rehabilitacji, w której motywatorem do podejmowania działań jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzona przez wykwalifikowanego kynoterapeutę. Terapia tego rodzaju jest jedną z dziedzin zooterapii, animaloterapii (więcej na ten temat w kolejnym artykule).
Pracę badawczą dotyczącą terapii z użyciem zwierząt domowych zapoczątkował dr Boris Levinson, amerykański psychiatra, zajmujący się terapią dzieci z autyzmem. Jako pierwszy pisał o wykorzystaniu psa w roli narzędzia wspomagającego pracę z młodymi pacjentami. Dr Levinson zauważył, że obecność psa ma pozytywny wpływ przy nawiązywaniu relacji z pacjentem, gdyż pozwala złagodzić występowanie u niego mechanizmów obronnych, pomaga w budowaniu przyjaznego z nim kontaktu a także inicjuje terapię. Twierdził, że kontakt ze zwierzętami zapewnia i pomaga zaspokajać ludzkie instynktowne potrzeby dotyku, przyjemności i ciepła.
W 2005r. powołano Polski Związek Dogoterapii, a w 2006r. Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne, które zajęło się uporządkowaniem, standaryzacją i doprowadzeniem do uznania terapii z udziałem psa za zawód. Efektem tych działań jest system wymogów obejmujący: Kanon Kynoterapii, Kodeks Etyczny Kynoterapeuty, wzory dokumentów, system egzaminów psów terapeutycznych, polska terminologia oraz wpisanie do Klasyfikacji Zawodów i Specjalności w grupie dużej „Średni personel do spraw zdrowia” Grupa elementarna 3230 – Praktykujący niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii zawodu „Kynoterapeuta (dogoterapeuta)” z kodem 323007.
W 2010r. 1 lipca za sprawą PTK w systemie prawnym Rzeczypospolitej Polskiej pojawił się oficjalnie zawód kynoterapeuta (dogoterapeuta). Dla upamiętnienia tego ważnego wydarzenia Zarząd PTK ustanowił Dzień Kynoterapeuty, który obchodzony jest 1 lipca.
W brzeskiej poradni, dzięki wparciu jej dyrektora Pani Barbarze Sadkowskiej – Jakubów udało się zrealizować wdrożenie – nowej u nas – metody wspomagającej rozwój człowieka. Adriana Chmielewska – psycholog, kynoterapeuta, aktualnie zajmuje się przygotowaniem i szkoleniem specjalnie wyselekcjonowanego do pracy psa, rasy Cavalier King Charles Spaniel o imieniu Uma.
Źródła:
- Polski Związek Dogoterapii, www.dogoterapia.eu
- Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne, www.kynoterapia.eu
- B. Kulisiewicz, Witaj, piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, 2007r.
- A. Franczyk, K. Krajewska, J Skorupa, Baw się poprzez animaloterapię, Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt, Impuls, Kraków 2012