Charakterystyka trudności w nauce różnych przedmiotów, które mogą występować u uczniów z dysleksją rozwojową.
Ogólna charakterystyka trudności w nauce na tle deficytu funkcji słuchowych:
- Słabsze korzystanie (rozumienie i zapamiętywanie)treści podawanych drogą słuchową,
- Trudności w utrzymaniu wysokiej koncentracji w trakcie wykładu (tzw. „wyłączanie uwagi),
- Trudności z opanowaniem materiału metodą pamięciową i jego wiernym odtwarzaniem (definicje, wiersze, fragmenty tekstów, materiał językowy uporządkowany sekwencyjnie),
- Trudności z przyswajaniem nowych pojęć i adekwatnym ich stosowaniem,
- Trudności z aktualizacją wiadomości z pamięci trwałej.
Ogólna charakterystyka trudności w nauce na tle deficytu funkcji wzrokowych:
- Trudności z odbiorem i zapamiętywaniem materiału wzrokowego, głównie abstrakcyjnego (znaki, symbole, kształty, struktury graficzne),
- Trudności w przyswajaniu i operowaniu pojęciami opisującymi stosunki przestrzenne,
- Trudności w posługiwaniu się schematami, wykresami.
Inne rodzaje trudności mogące wystąpić w nauce poszczególnych przedmiotów:
polski
- Trudności z wiernym i trwałym zapamiętywaniem wiadomości gramatycznych (części mowy, części zdania, nazwy i kolejność przypadków),
- Problemy z budową słowotwórczą i morfologiczną wyrazów,
- Kłopoty z opanowaniem wierszy, fragmentów tekstów itp.,
- Trudności w realizacji tematów typu opis, charakterystyka.
obce
- Trudności w pisaniu i czytaniu, przyswajaniu wiadomości gramatycznych i ortograficznych,
- Trudności w zapamiętywaniu kształtu liter właściwych dla danego języka,
- Kłopoty z opanowaniem słownictwa, rozróżnianiem słów podobnych fonetycznie i ich mylenie,
- Problemy z opanowywaniem wierszy, piosenek.
Matematyka
- Trudności z rachunkiem pamięciowym (dłuższy czas potrzebny na dokonanie obliczeń w pamięci, pomyłki w obliczeniach, trudności w podaniu wyniku bez zobaczenia działania, kłopoty z pamięciowym opanowaniem tabliczki mnożenia),
- Trudności z zapamiętaniem definicji matematycznych,
- Problemy z rozwiązywaniem zadań z treścią (słabe rozumienie czytanych treści),
- Mylenie znaków, mylenie pojęć
- Problemy z rysowaniem wykresów, rzutów figur,
- Trudności z obliczaniem objętości i powierzchni brył i figur złożonych,
- Trudności w obliczaniu dłuższych równań i układów równań
Historia
- Trudności z zapamiętywaniem dat, nazwisk, wydarzeń,
- Mylenie dat, wydarzeń, nazwisk,
Biologia
- Trudności z opanowaniem definicji, terminologii, klasyfikacji,
- Kłopoty z posługiwaniem się przekrojami,
Geografia
- Mylenie pojęć, zwłaszcza podobnie brzmiących,
- Trudności z posługiwaniem się mapą, skalą,
- Kłopoty w lokalizowaniu na mapie,
- Trudności w określaniu kierunków geograficznych, mylenie kierunków,
- Trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych,
Fizyka
- Trudności z zapamiętywaniem definicji,
- Trudności z zapamiętywaniem wzorów i ich przekształceń,
- Kłopoty z rozwiązywaniem zadań
Chemia
- Mylenie pojęć,
- Trudności z zapamiętaniem i zapisem wzorów, reakcji chemicznych,
- Kłopoty z rozwiązywaniem zadań
Muzyka
- Mała wrażliwość muzyczna, trudności w różnicowaniu słuchowym instrumentów, wysokości i długości dźwięków, rytmów, linii melodycznej,
- Trudności w opanowaniu tekstów piosenek,
- Nieumiejętność grania z pamięci, kłopoty z czytaniem i zapisywaniem nut,
Technika
- Trudności z opanowaniem pisma technicznego, skalowaniem, wykonywaniem rysunków przestrzennych, modele.