Charakterystyka trudności w nauce różnych przedmiotów, które mogą występować u uczniów z dysleksją rozwojową.

Ogólna charakterystyka trudności w nauce na tle deficytu funkcji słuchowych:

  • Słabsze korzystanie (rozumienie i zapamiętywanie)treści podawanych drogą słuchową,
  • Trudności w utrzymaniu wysokiej koncentracji w trakcie wykładu (tzw. „wyłączanie uwagi),
  • Trudności z opanowaniem materiału metodą pamięciową i jego wiernym odtwarzaniem (definicje, wiersze, fragmenty tekstów, materiał językowy uporządkowany sekwencyjnie),
  • Trudności z przyswajaniem nowych pojęć i adekwatnym ich stosowaniem,
  • Trudności z aktualizacją wiadomości z pamięci trwałej.

Ogólna charakterystyka trudności w nauce na tle deficytu funkcji wzrokowych:

  • Trudności z odbiorem i zapamiętywaniem materiału wzrokowego, głównie abstrakcyjnego (znaki, symbole, kształty, struktury graficzne),
  • Trudności w przyswajaniu i operowaniu pojęciami opisującymi stosunki przestrzenne,
  • Trudności w posługiwaniu się schematami, wykresami.

Inne rodzaje trudności mogące wystąpić w nauce poszczególnych przedmiotów:

polski

  • Trudności z wiernym i trwałym zapamiętywaniem wiadomości gramatycznych (części mowy, części zdania, nazwy i kolejność przypadków),
  • Problemy z budową słowotwórczą i morfologiczną wyrazów,
  • Kłopoty z opanowaniem wierszy, fragmentów tekstów itp.,
  • Trudności w realizacji tematów typu opis, charakterystyka.

obce

  • Trudności w pisaniu i czytaniu, przyswajaniu wiadomości gramatycznych i ortograficznych,
  • Trudności w zapamiętywaniu kształtu liter właściwych dla danego języka,
  • Kłopoty z opanowaniem słownictwa, rozróżnianiem słów podobnych fonetycznie i ich mylenie,
  • Problemy z opanowywaniem wierszy, piosenek.

Matematyka

  • Trudności z rachunkiem pamięciowym (dłuższy czas potrzebny na dokonanie obliczeń w pamięci, pomyłki w obliczeniach, trudności w podaniu wyniku bez zobaczenia działania, kłopoty z pamięciowym opanowaniem tabliczki mnożenia),
  • Trudności z zapamiętaniem definicji matematycznych,
  • Problemy z rozwiązywaniem zadań z treścią (słabe rozumienie czytanych treści),
  • Mylenie znaków, mylenie pojęć
  • Problemy z rysowaniem wykresów, rzutów figur,
  • Trudności z obliczaniem objętości i powierzchni brył i figur złożonych,
  • Trudności w obliczaniu dłuższych równań i układów równań

Historia

  • Trudności z zapamiętywaniem dat, nazwisk, wydarzeń,
  • Mylenie dat, wydarzeń, nazwisk,

Biologia

  • Trudności z opanowaniem definicji, terminologii, klasyfikacji,
  • Kłopoty z posługiwaniem się przekrojami,

Geografia

  • Mylenie pojęć, zwłaszcza podobnie brzmiących,
  • Trudności z posługiwaniem się mapą, skalą,
  • Kłopoty w lokalizowaniu na mapie,
  • Trudności w określaniu kierunków geograficznych, mylenie kierunków,
  • Trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych,

Fizyka

  • Trudności z zapamiętywaniem definicji,
  • Trudności z zapamiętywaniem wzorów i ich przekształceń,
  • Kłopoty z rozwiązywaniem zadań

Chemia

  • Mylenie pojęć,
  • Trudności z zapamiętaniem i zapisem wzorów, reakcji chemicznych,
  • Kłopoty z rozwiązywaniem zadań

Muzyka

  • Mała wrażliwość muzyczna, trudności w różnicowaniu słuchowym instrumentów, wysokości i długości dźwięków, rytmów, linii melodycznej,
  • Trudności w opanowaniu tekstów piosenek,
  • Nieumiejętność grania z pamięci, kłopoty z czytaniem i zapisywaniem nut,

Technika

  • Trudności z opanowaniem pisma technicznego, skalowaniem, wykonywaniem rysunków przestrzennych, modele.