Marta Bogdanowicz
Przygotowanie
- Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych
- Powtórz i utrwal zasady pisowni
- Na końcu zeszytu załóż Słowniczek Trudnych Wyrazów
Pisanie z pamięci – co dzień
- Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie, lub wskazany przez nauczyciela fragment tekstu (ok. 5 zdań niezbyt długich, po ok. 5 wyrazów w zdaniu)
- Przeczytaj pierwsze zdanie zapamiętując tekst i pisownię wyrazów, uzasadnij pisownię trudnych wyrazów
- Powiedz tekst z pamięci
- Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś
- Napisz tekst z pamięci
- Sprawdź zapis nanieś poprawki
- Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki
- Zakryj zdanie wzorcowe i napisane
- Napisz powtórnie to samo zdanie
- Sprawdź zapis
Poprawa błędów
- Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię
- Wyrazy te zastosuj w krzyżówce, ułóż z nimi zadnia, utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych, wykonaj ćwiczenie utrwalające pisownię
- Wpisz je do Słowniczka Trudnych Wyrazów ( na końcu zeszytu)
Sprawdzian – co tydzień
- Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonanych ćwiczeniach
- Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś
- Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio, i popraw je ( wg wzoru)
Po każdym tygodniu pokaż zeszyt nauczycielowi. Powodzenia !
Bibliografia
B.K. Gierymscy: Ortografia na bardzo dobry
B.K. Gierymscy: Ćwiczenia ortograficzne
- Kurianowicz: Samouczek ortograficzny
- Kurianowicz: Samouczek interpunkcyjny
- Kwiecień: Uczę się ortografii. Teksty dyktand kl. IV-VIII
- Omiecińska, Z. Saduś: Zestaw zeszytów do ćwiczeń ortograficznych dla klas starszych. Propozycje ćwiczeń dla uczniów z trudnościami w pisaniu (maszynopis)
- Rudzińska: Ćwiczenia ortograficzne z kluczem
- Tarkowski: Ortografii uczę się sam
- Wójcik: Ortografii i interpunkcji uczę się sam (klasy VII-VIII)
- Wójcik: Nauka ortografii i interpunkcji (klasy IV-VI)