- Czytanie ” we dwoje „.tzn dorosłym – stosujemy tylko wtedy, gdy dziecko ma duże trudności, np. czyta po literce, nie potrafi tych literek złożyć w całość.
- Głos dorosłego powinien być cichy, natomiast dziecka głośny, Wyraźnie słyszalny.
- Gdy dziecko już nie literuje, ale czytając samodzielnie popełnia jeszcze częste błędy – prowadzimy z nim czytanie pod kontrolą dorosłego.
- Dziecko czyta powoli, a dorosły poprawia jego błędy, potem poleca przeczytać zadanie jeszczeraz i przestrzega, by dziecko czytało dokładnie całymi wyrazami uwzględniając kropki i przecinki.
- W czasie czytania – we dwoje i pod kontrolą – dziecko powinno posługiwać-się kolorową wskazówką z twardego kartonu. Dziecko przesuwa tę wskazówkę pod wierszem tekstu w sposób ciągły, i ona to prowadzi oczy dziecka, reguluje tempo oraz kierunek ruchów gałki ocznej. Jeżeli dziecku ręka się trzęsie, należy ująć jego dłoń i spokojnie przesuwać pod wierszami czytanego tekstu.
- Należy pamiętać, że po każdym czytaniu dziecko musi opowiedzieć to, cc przeczytało. Gdy opowiadanie sprawia trudności, pomagamy odpowiednio podstawowymi pytaniami
- Po opowiedzeniu treści- przeczytanego tekstu, możemy dziecku – zaproponować, aby narysowało lub namalowało obrazek związany z treścią czytanki. Następnie należy zainteresować się tym obrazkiem i porozmawiać na jego temat.