INDYWIDUALIZACJA PRACY W KLASIE
Nauczyciel ucznia dyslektycznego powinien zapewnić mu indywidualny program dydaktyczny oraz stosowny do jego sprawności sposób realizacji. Mogą to być:
- Dokonywanie przez nauczyciela poprawy błędów w tekście utrwala niepoprawną pisownię. Proponuje się wypraktykowany sposób polegający na wypisywaniu za pomocą cyfry na marginesie ilości popełnionych przez ucznia błędów w danej linijce. Poprawa tych błędów polegająca na wypisywaniu właściwej formy wyrazów pod tekstem należy do ucznia.
- Stopień „za ortografię” może zastąpić opisowa ocena samodzielnej pracy ucznia wniesionej w poprawę błędów i pracę nad ortografią
- Zezwalanie na przygotowanie prac domowych z pomocą komputera lub maszyny do pisania (w przypadku dysgrafii)
- Wydłużanie czasu na prace pisemne (w trakcie klasówek, sprawdzianów)
- Częstsze odpytywanie ustne i bazowanie przy ocenianiu na jego ustnych wypowiedziach
- Dodatkowe ćwiczenia, realizowane podczas lekcji i w domu (przy współpracy z rodzicami
SPOSÓB OCENIANIA
- W ocenie wiedzy ucznia dyslektycznego dominują te formy jej sprawdzenia, które zarówno dla ucznia jak i nauczyciela nie stanowią dodatkowego utrudnienia np. wypowiedzi ustne, testowa forma sprawdzianów itp.
- Prace pisemne nauczyciel ocenia przede wszystkim na podstawie ich treści doceniając walory bogatego słownictwa, ciekawe przemyślenia i obserwacje czy poprawą budowę stylistyczną wypowiedzi pisemnych, poprawność toku myślenia i wnioskowania itp.
- Uczeń dyslektyczny dobrze radzący sobie z tworzeniem fabuły, porządkowaniem informacji itp. pomimo niskiego poziomu poprawności ortograficznej ma szansę otrzymywać wysokie oceny z prac pisemnych.
- W przypadku przedmiotów ścisłych ocena poprawności rozumowania, trafność interpretacji zagadnienia jest przekładana nad oceną szczegółowej poprawności zapisu symboli i znaków graficznych, braku dokładnych obliczeń, mylenia stron równań itp.
- Wobec ucznia dyslektycznego nauczyciel nie stosuje (o ile to możliwe) presji czasowej.
- Zarówno w klasach młodszych jak i starszych w stosunku do uczniów dyslektycznych nauczyciel stosuje dodatkowo ocenę opisową.
- W przypadku nauki języków obcych trzeba liczyć się ze szczególnymi trudnościami w zapamiętywaniu pisowni i wymowy. Nauczyciel zwraca, zatem uwagę głównie na poprawną wymowę i gramatykę zdania.
- Efektem utrzymujących się u ucznia dyslektycznego deficytów są często braki w opanowywaniu i stosowaniu sekwencji np.
- – z trudem utrzymująca się budowa zdań przy samodzielnym pisaniu
- – zaburzona struktura całej wypowiedzi pisemnej itp.
Zastosowanie technik porządkujących grupę informacji i tok myślenia (punkty, pytania, kompozycja graficzna), ułatwią stworzenie uporządkowanej, poprawnej merytorycznie i gramatycznie wypowiedzi.
WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA Z RODZICAMI
Świadomy problemu dziecka dyslektycznego nauczyciel i rodzic powinien pamiętać, aby:
- Nie stwarzać atmosfery zdenerwowania, napięcia, przymusu, wyśmiewania, lecz dążyć do spokoju i wzajemnego zaufania.
- Nie robić wymówek, czy awantur, lecz rzeczowo wskazywać możliwości poprawienia błędów.
- Nie przeciążać czytaniem i przepisywaniem, lecz dostosowywać ćwiczenia do możliwości dziecka.
- Nie wyręczać dziecka w jego pracach, lecz zachęcać do samodzielnego ich wykonywania.
- Nie karać, zakazywać i straszyć, lecz nagradzać nawet za niewielkie efekty.
- Zachęcać do korzystania przez ucznia dyslektycznego z zajęć korekcyjno-
kompensacyjnych (na terenie szkoły), terapeutycznych (na terenie poradni), innych form pomocy włączonej do programu pracy dydaktyczno-wychowawczej każdej szkoły.
ROZUMIENIE ZACHOWAŃ WSPÓŁTOWARZYSZĄCYCH DYSLEKSJI
- Z zaburzeniami dyslektycznymi mogą współwystępować:
- zaburzenia mowy
- zaburzenia orientacji przestrzennej
- zaburzenia emocjonalne np. postawy lękowe lub agresywne
- U dzieci dyslektycznych stosunkowo częściej można zaobserwować symptomy zaburzonej dynamiki procesów psychicznych np.:
- nadmierna ruchliwość,
- trudności w koncentracji uwagi,
- brak systematyczności w działaniu,
- pochopność i pobieżność myślenia itp.
- Niesprzyjająca atmosfera wokół dziecka dyslektycznego i dodatkowe napięcia emocjonalne, jakim w związku z tym ono podlega prowadzą do:
- Zaburzeń nerwicowych
- Nadpobudliwości psychomotorycznej.
WZMOCNIENIA
Aby zachęcić ucznia dyslektycznego do podejmowania aktywności w kierunku poradzenia sobie z trudnościami nauczyciel wzmacnia jego próby poprzez:
- Częste stosowanie pochwał na forum grupy
- próbami powierzania mu drobnych ról społecznych w grupie np. porządkowych
- powierzanie prostych, jasno określonych zadań w klasie
- Kierowanie przejrzystych komunikatów, jakie dziecko otrzymuje odnośnie swojego zachowania (zarówno pochwały jak też uwagi krytyczne)
- Konsekwencję w oddziaływaniach przyjętych wobec dziecka
- Angażowanie dziecka w przebieg lekcji np. pomoc nauczycielowi w prezentacji tematu
- Wspieranie go w próbach bycia bardziej uporządkowanym i systematyczny m zachęcanie do takich zachowań i nagradzania ich
- Otoczenie życzliwym zainteresowaniem, akceptacją i zrozumieniem, wspieranie w sytuacjach ocenianych przez niego jako trudne
- Oddziaływanie swoją osobowością gdyż podstawą motywacji ucznia dyslektycznego jest uznawanie przez niego autorytetu osoby dorosłej, z którą ma on kontakt.