Oferta działań poradni została skonstruowana na podstawie analizy zgłaszanych potrzeb szkół, przedszkoli na rok szkolny 2024/25

 

Specjaliści na terenie poradni prowadzą:

 

  • Diagnozę: psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, rozwoju ruchowego, surdopedagogiczną, tyflopedagogiczną, badanie słuchu za pomocą platformy zmysłów, przesiewowe badania wzroku, diagnozę integracji sensorycznej SI wykonywaną dla potrzeb diagnozowanych w kierunku wczesnego wspomagania rozwoju  dzieci z niepełnosprawnościami , zaburzeń emocjonalnych i w zachowaniu, diagnozę wielospecjalistyczną funkcjonowania dziecka/ucznia, diagnozą Metodą Warnkego, dignoza metoda ADOS
  • Terapię: psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, ruchową, EEG-Biofeedback, RSA-Biofeedback, manualny Biofeeback, zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci posiadających opinie o potrzebie objęcia zajęciami (zajęcia realizowane zespołowo dla dzieci do momentu rozpoczęcia edukacji w szkole), terapia metodą Warnkego
  • Orzecznictwo pełne: orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego, o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim, o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, Zespół Aspergera (zaburzenia ze spektrum autyzmu), słabe widzenie, niewidzenie, słabe słyszenie, niesłyszenie, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawność sprzężoną (gdy występują co najmniej dwie niepełnosprawności w/w)
  • Zespoły orzekające wydają także opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego (wg katalogu niepełnoprawności obowiązującego w systemie oświaty)
  • Udzielane są porady przez specjalistów poradni, konsultacje w sprawach trudności edukacyjno-wychowawczych, emocjonalno-społecznych  trudności rozwojowych i in. związanych z problemami funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego, jego rodziny

 

Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25

 

 

Dla najmłodszych

 

  • Program profilaktyki noworodkowej – Ocena zachowania noworodka w  Skali Brazeltona (NBAS) w poradni oraz poza poradnią
  • Diagnoza rozwoju psychoruchowego i rozwoju mowy w poradni oraz poza poradnią
  • Rehabilitacja ruchowa dzieci z zaburzeniami w rozwoju ruchowym w poradni
  • Zajęcia stymulujące rozwój mowy oraz regulujące napięcie mięśniowe u dzieci z problemami neurologicznymi oraz z opóźnionym rozwojem mowy w poradni
  • „Mama i dziecko” zajęcia ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne poza poradnią
  • Wczesne Wspomaganie Rozwoju (wielospecjalistyczna terapia dla dzieci niepełnosprawnych, niezbędna opinia o potrzebie objęcia dziecka zajęciami WWR) w poradni,
  • Zajęcia stymulujące rozwój dzieci do 3 roku życia po zakwalifikowaniu po badaniach psychologiczno-pedagogicznych w poradni
  • „Badabada” program badań przesiewowych dzieci

w wieku od 1 do 3r.ż. w kierunku autyzmu

 

Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne

Udział w zajęciach jest dobrowolny

Obowiązuje kolejność zgłoszeń

Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)

 

Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25

 

 

Dla przedszkolaków

 

  • Przesiewowe badania słuchu, wzroku – w przedszkolu
  • Przesiewowe badanie mowy (w przedszkolu jeśli przedszkole nie zatrudnia logopedy) lub poradni
  • Terapia logopedyczna i neurologopedyczna w poradni
  • Usprawnianie ruchowe dzieci z zaburzeniami w rozwoju ruchowym metoda integracji sensorycznej w poradni
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – indywidualne i grupowe w  poradni.
  • Terapia Biofeedback i RSA – Biofeedback (od 5 roku życia) w poradni
  • Zajęcia terapeutyczne dla małych dzieci wymagających dodatkowej stymulacji (zajęcia dla dzieci do 4 roku życia  zakwalifikowanych po badaniach diagnostycznych psychologiczno-pedagogicznych w poradni)
  • Zajęcia stymulujące rozwój poznawczy dzieci 5-6 – letnich przed rozpoczęciem nauki w szkole (po zakwalifikowaniu po badaniach psychologiczno-pedagogicznych w poradni)
  • Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci wolniej rozwijających się oraz z trudnościami w rozwoju (od 0-6 roku życia)
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego od momentu wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole
  • Wspomaganie procesu widzenia i słyszenia dla dzieci z trudnościami i zaburzeniami wzroku i słuchu w poradni
  • Tydzień diagnoz i porad  zawodowych  w ramach OTK
  • Tydzień autyzmu-przesiewowe badania dzieci pod kątem autyzmu, konsultacje dla rodziców dzieci autystycznych, nauczycieli

 

 

Zajęcia realizowane na terenie przedszkoli:

 

  • Badania przesiewowe wzroku, słuchu (na terenie przedszkoli)
  • Badania przesiewowo mowy- jeśli przedszkole nie posiada logopedy, w przedszkolu
  • „Mama i dziecko” zajęcia ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Zajęcia warsztatowe z elementami kinezjologii edukacyjnej wspomagające rozwój koncentracji uwagi, zdolności uczenia się

 

 

 

Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne

Udział w zajęciach jest dobrowolny

Obowiązuje kolejność zgłoszeń

Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)

 

 

 

Oferta działań  Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25

 

Dzieci w wieku szkolnym; szkoła podstawowa

  • Przesiewowe badania słuchu z wykorzystaniem platformy zmysłów, badania wzroku
  • Badanie mowy – jeśli logopeda nie jest zatrudniony w szkole (młodsze klasy)
  • Terapia logopedyczna i neurologopedyczna- w poradni
  • Wsparcie uczniów uzdolnionych
  • Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na terenie poradni
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w poradni (indywidualne i grupowe)
  • Doradztwo edukacyjno-zawodowe – spotkania indywidualne dla uczniów ze szkół podstawowych (diagnoza predyspozycji zawodowych: zainteresowań, zdolności, potrzeb; porady i informacje nt. możliwości wyboru ścieżki kształcenia zawodowego, oferty szkół) w poradni, zajęcia w grupowe w szkołach
  • Terapia logopedyczna i neurologopedyczna
  • Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemem nadpobudliwości, nieharmonijnym rozwojem poznawczym, zaburzeniami  emocjonalnymi i innymi trudnościami rozwojowymi

 

Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne realizowane na terenie szkół, m.in.:

  • Zajęcia warsztatowe dla szkół podstawowych z wykorzystaniem Kinezjologii Edukacyjnej
  • Zajęcia ukierunkowane na kształtowanie  umiejętności interpersonalnych (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów i inne)
  • Zajęcia ukierunkowane na przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów
  • Mediacje, interwencje kryzysowe w sytuacjach konfliktowych
  • EFEKTYWNA NAUKA: zajęcia dla uczniów klas IV szkół podstawowych
  • DOPÓKI MASZ WYBÓR: zajęcia dla uczniów klas VI szkół podstawowych
  • WARSZTATOWNIA PORZEB I MOŻLIWOŚCI: zajęcia aktywizujące do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i zawodu realizowane z klasą, grupą uczniów w szkole (szkoły podstawowe – klasy VIII)

 

Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne

Udział w zajęciach jest dobrowolny

Obowiązuje kolejność zgłoszeń

Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)

 

 

 

Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  w roku szkolnym 2024/25

 

Młodzież  – szkoły ponadpodstawowe

  • Wsparcie młodzieży uzdolnionej realizowane w poradni
  • Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna, trudności edukacyjno-wychowawcze, emocjonalne– w poradni, na wniosek rodzica, dorosłego ucznia
  • Trening redukcji stresu-w poradni
  • Doradztwo zawodowe z elementami technik coachingowych dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych realizowane w poradni
  • Terapia logopedyczna i neurologopedyczna w poradni
  • Terapia psychologiczna- krótko i długoterminowa –na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia
  • Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • Terapia Biofeedback i RSA – Biofeedback
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem szkolnym
  • Interwencje kryzysowe
  • Mediacje
  • Zajęcia grupowe z elementami socjoterapii kierowane do młodzieży z problemami adolescencji

 

 

 

 

Zajęcia realizowane na terenie szkół i placówek, m.in.:

 

  • Wspieranie wychowawców w prowadzeniu zajęć integracyjnych dla klas pierwszych
  • Badania przesiewowe poziomu lęku – profilaktyka zaburzeń emocjonalnych i wsparcie w kryzysach życiowych
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem szkolnym, maturalnym i nie tylko
  • Radzenie sobie z kryzysami życiowymi
  • „Będziemy mieli dziecko” – zajęcia dotyczące ciąży, rozwoju prenatalnego dziecka dla przyszłych mam, ojców
  • Profilaktyka HIV i AIDS: zajęcia dla uczniów klas II szkół ponadpodstawowych
  • PERSONAL BRANDING: zajęcia aktywizujące do świadomej obecności na rynku pracy (szkoła branżowa, technika – klasy II)

 

Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne

Udział w zajęciach jest dobrowolny

Obowiązuje kolejność zgłoszeń

Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)

 

Propozycje kierowane dla rodziców

 

  • Indywidualne konsultacje i porady w zakresie poradnictwa rodzinnego, wychowania i edukacji dziecka, wspierania jego rozwoju, wyboru dalszej ścieżki kształcenia i zawodu realizowane w poradni i na terenie placówek
  • Mediacje z własnym dzieckiem, nauczycielami w szkole
  • Terapia rodzin
  • Warsztaty umiejętności wychowawczych
  • Grupy wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami rozwojowymi
  • Europejskie Dni Autyzmu grudzień 2024 (konsultacje dla rodziców dzieci z autyzmem, badania przesiewowe)
  • Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych (diagnozy , porady) marzec 2023
  • Tydzień promocji zdrowia luty 2024 (warsztaty z rodzicami, nauczycielami  dotyczące np. depresji młodzieńczej, uzależnień behawioralnych i in.)

 

Prelekcje i warsztaty o różnorodnej tematyce realizowane na terenie przedszkoli i szkół:

 

  • „Jak przygotować dziecko do szkoły, zajęcia dla rodziców dzieci 5-6 letnich”
  • „Dziecko gotowe do szkoły”
  • „Praca z dzieckiem z trudnościami rozwojowymi”
  • „Wczesne rozpoznawanie zaburzeń o charakterze dyslektycznym”
  • „Rozwój mowy dziecka. Profilaktyka logopedyczna. Kiedy z dzieckiem udać się do logopedy”
  • „Zaburzenia mowy i wady wymowy a trudności w nauce czytania i pisania”
  • „Pomoc i towarzyszenie rodzica w wyborze kierunku kształcenia i zawodu” – rodzice uczniów klas VIII
  • „Wspomaganie procesów uczenia się i koncentracji uwagi z wykorzystaniem elementów kinezjologii edukacyjnej”
  • „Problemy dorastania”
  • „Zamiast klapsa – „jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami dziecka” warsztaty dla rodziców
  • „Będę rodzicem” – warsztaty dla rodziców tuż przed lub tuż po urodzeniu się dziecka
  • „Kary i nagrody w wychowaniu”
  • „Wpływ komputera i TV na rozwój dziecka”
  • „Jak motywować dzieci do nauki”
  • „Komunikacja z dorastającym dzieckiem”
  • Dziecko słabo widzące; konsultacje indywidulne w poradni dla dziecka i rodzica, funkcjonalna ocena widzenia

 

Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne

Udział w zajęciach jest dobrowolny

Obowiązuje kolejność zgłoszeń

Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)

Propozycje dla nauczycieli

  • Konsultacje indywidualne na terenie poradni i szkół-wspomaganie merytoryczne
  • Pomoc nauczycielom w konstruowaniu Indywidualnych programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPE-T) dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Sieć wsparcia dla psychologów i pedagogów  szkolnych
  • Sieć wsparcia dla psychologów, pedagogów specjalnych przedszkoli
  • Sieć wparcia dla logopedów przedszkolnych i szkolnych 
  • Sieć wsparcia dla doradców zawodowych
  • Sieć nauczycieli tyflopedagogów
  • Sieć wsparcia dla nauczycieli uczniów ze spektrum autyzmu
  • Udział w spotkaniach zespołów wychowawczych ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów wychowawczych oraz dydaktycznych uczniów wszystkich typów szkół i przedszkoli
  • Spotkania i konsultacje indywidualne dla nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
  •  Spotkania grupowe i konsultacje indywidualne, wspomaganie  nauczycieli dzieci /uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Konsultacje dla nauczycieli dotyczące  zmian w prawie oświatowym
  • Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu ryzyka dysleksji rozwojowej u uczniów szkół podstawowych klas I-III
  • Wsparcie nauczycieli w rozpoznawaniu  uzdolnień u uczniów
  • Udział w posiedzeniu rad pedagogicznych i zespołach wychowawczych (tematyka wg zgłaszanych potrzeb)
  • Europejskie dni autyzmu grudzień (konsultacje dla nauczycieli)

 

Prelekcje o różnorodnej tematyce, m.in.:

  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych. Jak korzystać z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
  • „Orzeczenie i co dalej”, wykorzystywanie zapisów w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w konstruowaniu IP-ET dziecka/ucznia
  • Wsparcie nauczycieli w edukacji włączającej
  • Zaburzenia mowy, wady wymowy a trudności w nauce czytania i pisania
  • Praca z dzieckiem nieśmiałym
  • Wpływ TV i komputera na rozwój dziecka
  • Praca z uczniem niepełnosprawnym
  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych uczniów
  • Ocenianie wspierające
  • Zaburzenia integracji sensorycznej a zaburzenia zachowania uczniów

 

Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne

Udział w zajęciach jest dobrowolny

Obowiązuje kolejność zgłoszeń

Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)

 

Wspomaganie przedszkoli, szkół w zakresie:

  1. Wynikającym z kierunków realizacji przez Kuratora Oświaty polityki oświatowej państwa
  2. Wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej
  3. Realizacji podstaw programowych
  4. Rozpoznawania potrzeb podstawowych
  5. Rozpoznawanie potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania
  6. Analizy i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów zewnętrznych
  7. Potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę