Oferta działań poradni została skonstruowana na podstawie analizy zgłaszanych potrzeb szkół, przedszkoli na rok szkolny 2024/25
Specjaliści na terenie poradni prowadzą:
- Diagnozę: psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, rozwoju ruchowego, surdopedagogiczną, tyflopedagogiczną, badanie słuchu za pomocą platformy zmysłów, przesiewowe badania wzroku, diagnozę integracji sensorycznej SI wykonywaną dla potrzeb diagnozowanych w kierunku wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami , zaburzeń emocjonalnych i w zachowaniu, diagnozę wielospecjalistyczną funkcjonowania dziecka/ucznia, diagnozą Metodą Warnkego, dignoza metoda ADOS
- Terapię: psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, ruchową, EEG-Biofeedback, RSA-Biofeedback, manualny Biofeeback, zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci posiadających opinie o potrzebie objęcia zajęciami (zajęcia realizowane zespołowo dla dzieci do momentu rozpoczęcia edukacji w szkole), terapia metodą Warnkego
- Orzecznictwo pełne: orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego, o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim, o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, Zespół Aspergera (zaburzenia ze spektrum autyzmu), słabe widzenie, niewidzenie, słabe słyszenie, niesłyszenie, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawność sprzężoną (gdy występują co najmniej dwie niepełnosprawności w/w)
- Zespoły orzekające wydają także opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego (wg katalogu niepełnoprawności obowiązującego w systemie oświaty)
- Udzielane są porady przez specjalistów poradni, konsultacje w sprawach trudności edukacyjno-wychowawczych, emocjonalno-społecznych trudności rozwojowych i in. związanych z problemami funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego, jego rodziny
Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25
Dla najmłodszych
- Program profilaktyki noworodkowej – Ocena zachowania noworodka w Skali Brazeltona (NBAS) w poradni oraz poza poradnią
- Diagnoza rozwoju psychoruchowego i rozwoju mowy w poradni oraz poza poradnią
- Rehabilitacja ruchowa dzieci z zaburzeniami w rozwoju ruchowym w poradni
- Zajęcia stymulujące rozwój mowy oraz regulujące napięcie mięśniowe u dzieci z problemami neurologicznymi oraz z opóźnionym rozwojem mowy w poradni
- „Mama i dziecko” zajęcia ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne poza poradnią
- Wczesne Wspomaganie Rozwoju (wielospecjalistyczna terapia dla dzieci niepełnosprawnych, niezbędna opinia o potrzebie objęcia dziecka zajęciami WWR) w poradni,
- Zajęcia stymulujące rozwój dzieci do 3 roku życia po zakwalifikowaniu po badaniach psychologiczno-pedagogicznych w poradni
- „Badabada” program badań przesiewowych dzieci
w wieku od 1 do 3r.ż. w kierunku autyzmu
Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne
Udział w zajęciach jest dobrowolny
Obowiązuje kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)
Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25
Dla przedszkolaków
- Przesiewowe badania słuchu, wzroku – w przedszkolu
- Przesiewowe badanie mowy (w przedszkolu jeśli przedszkole nie zatrudnia logopedy) lub poradni
- Terapia logopedyczna i neurologopedyczna w poradni
- Usprawnianie ruchowe dzieci z zaburzeniami w rozwoju ruchowym metoda integracji sensorycznej w poradni
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – indywidualne i grupowe w poradni.
- Terapia Biofeedback i RSA – Biofeedback (od 5 roku życia) w poradni
- Zajęcia terapeutyczne dla małych dzieci wymagających dodatkowej stymulacji (zajęcia dla dzieci do 4 roku życia zakwalifikowanych po badaniach diagnostycznych psychologiczno-pedagogicznych w poradni)
- Zajęcia stymulujące rozwój poznawczy dzieci 5-6 – letnich przed rozpoczęciem nauki w szkole (po zakwalifikowaniu po badaniach psychologiczno-pedagogicznych w poradni)
- Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci wolniej rozwijających się oraz z trudnościami w rozwoju (od 0-6 roku życia)
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego od momentu wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole
- Wspomaganie procesu widzenia i słyszenia dla dzieci z trudnościami i zaburzeniami wzroku i słuchu w poradni
- Tydzień diagnoz i porad zawodowych w ramach OTK
- Tydzień autyzmu-przesiewowe badania dzieci pod kątem autyzmu, konsultacje dla rodziców dzieci autystycznych, nauczycieli
Zajęcia realizowane na terenie przedszkoli:
- Badania przesiewowe wzroku, słuchu (na terenie przedszkoli)
- Badania przesiewowo mowy- jeśli przedszkole nie posiada logopedy, w przedszkolu
- „Mama i dziecko” zajęcia ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
- Zajęcia warsztatowe z elementami kinezjologii edukacyjnej wspomagające rozwój koncentracji uwagi, zdolności uczenia się
Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne
Udział w zajęciach jest dobrowolny
Obowiązuje kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)
Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25
Dzieci w wieku szkolnym; szkoła podstawowa
- Przesiewowe badania słuchu z wykorzystaniem platformy zmysłów, badania wzroku
- Badanie mowy – jeśli logopeda nie jest zatrudniony w szkole (młodsze klasy)
- Terapia logopedyczna i neurologopedyczna- w poradni
- Wsparcie uczniów uzdolnionych
- Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na terenie poradni
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w poradni (indywidualne i grupowe)
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe – spotkania indywidualne dla uczniów ze szkół podstawowych (diagnoza predyspozycji zawodowych: zainteresowań, zdolności, potrzeb; porady i informacje nt. możliwości wyboru ścieżki kształcenia zawodowego, oferty szkół) w poradni, zajęcia w grupowe w szkołach
- Terapia logopedyczna i neurologopedyczna
- Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemem nadpobudliwości, nieharmonijnym rozwojem poznawczym, zaburzeniami emocjonalnymi i innymi trudnościami rozwojowymi
Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne realizowane na terenie szkół, m.in.:
- Zajęcia warsztatowe dla szkół podstawowych z wykorzystaniem Kinezjologii Edukacyjnej
- Zajęcia ukierunkowane na kształtowanie umiejętności interpersonalnych (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów i inne)
- Zajęcia ukierunkowane na przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów
- Mediacje, interwencje kryzysowe w sytuacjach konfliktowych
- EFEKTYWNA NAUKA: zajęcia dla uczniów klas IV szkół podstawowych
- DOPÓKI MASZ WYBÓR: zajęcia dla uczniów klas VI szkół podstawowych
- WARSZTATOWNIA PORZEB I MOŻLIWOŚCI: zajęcia aktywizujące do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i zawodu realizowane z klasą, grupą uczniów w szkole (szkoły podstawowe – klasy VIII)
Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne
Udział w zajęciach jest dobrowolny
Obowiązuje kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)
Oferta działań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w roku szkolnym 2024/25
Młodzież – szkoły ponadpodstawowe
- Wsparcie młodzieży uzdolnionej realizowane w poradni
- Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna, trudności edukacyjno-wychowawcze, emocjonalne– w poradni, na wniosek rodzica, dorosłego ucznia
- Trening redukcji stresu-w poradni
- Doradztwo zawodowe z elementami technik coachingowych dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych realizowane w poradni
- Terapia logopedyczna i neurologopedyczna w poradni
- Terapia psychologiczna- krótko i długoterminowa –na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia
- Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Terapia Biofeedback i RSA – Biofeedback
- Sposoby radzenia sobie ze stresem szkolnym
- Interwencje kryzysowe
- Mediacje
- Zajęcia grupowe z elementami socjoterapii kierowane do młodzieży z problemami adolescencji
Zajęcia realizowane na terenie szkół i placówek, m.in.:
- Wspieranie wychowawców w prowadzeniu zajęć integracyjnych dla klas pierwszych
- Badania przesiewowe poziomu lęku – profilaktyka zaburzeń emocjonalnych i wsparcie w kryzysach życiowych
- Sposoby radzenia sobie ze stresem szkolnym, maturalnym i nie tylko
- Radzenie sobie z kryzysami życiowymi
- „Będziemy mieli dziecko” – zajęcia dotyczące ciąży, rozwoju prenatalnego dziecka dla przyszłych mam, ojców
- Profilaktyka HIV i AIDS: zajęcia dla uczniów klas II szkół ponadpodstawowych
- PERSONAL BRANDING: zajęcia aktywizujące do świadomej obecności na rynku pracy (szkoła branżowa, technika – klasy II)
Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne
Udział w zajęciach jest dobrowolny
Obowiązuje kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)
Propozycje kierowane dla rodziców
- Indywidualne konsultacje i porady w zakresie poradnictwa rodzinnego, wychowania i edukacji dziecka, wspierania jego rozwoju, wyboru dalszej ścieżki kształcenia i zawodu realizowane w poradni i na terenie placówek
- Mediacje z własnym dzieckiem, nauczycielami w szkole
- Terapia rodzin
- Warsztaty umiejętności wychowawczych
- Grupy wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami rozwojowymi
- Europejskie Dni Autyzmu grudzień 2024 (konsultacje dla rodziców dzieci z autyzmem, badania przesiewowe)
- Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych (diagnozy , porady) marzec 2023
- Tydzień promocji zdrowia luty 2024 (warsztaty z rodzicami, nauczycielami dotyczące np. depresji młodzieńczej, uzależnień behawioralnych i in.)
Prelekcje i warsztaty o różnorodnej tematyce realizowane na terenie przedszkoli i szkół:
- „Jak przygotować dziecko do szkoły, zajęcia dla rodziców dzieci 5-6 letnich”
- „Dziecko gotowe do szkoły”
- „Praca z dzieckiem z trudnościami rozwojowymi”
- „Wczesne rozpoznawanie zaburzeń o charakterze dyslektycznym”
- „Rozwój mowy dziecka. Profilaktyka logopedyczna. Kiedy z dzieckiem udać się do logopedy”
- „Zaburzenia mowy i wady wymowy a trudności w nauce czytania i pisania”
- „Pomoc i towarzyszenie rodzica w wyborze kierunku kształcenia i zawodu” – rodzice uczniów klas VIII
- „Wspomaganie procesów uczenia się i koncentracji uwagi z wykorzystaniem elementów kinezjologii edukacyjnej”
- „Problemy dorastania”
- „Zamiast klapsa – „jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami dziecka” warsztaty dla rodziców
- „Będę rodzicem” – warsztaty dla rodziców tuż przed lub tuż po urodzeniu się dziecka
- „Kary i nagrody w wychowaniu”
- „Wpływ komputera i TV na rozwój dziecka”
- „Jak motywować dzieci do nauki”
- „Komunikacja z dorastającym dzieckiem”
- Dziecko słabo widzące; konsultacje indywidulne w poradni dla dziecka i rodzica, funkcjonalna ocena widzenia
Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne
Udział w zajęciach jest dobrowolny
Obowiązuje kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)
Propozycje dla nauczycieli
- Konsultacje indywidualne na terenie poradni i szkół-wspomaganie merytoryczne
- Pomoc nauczycielom w konstruowaniu Indywidualnych programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPE-T) dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
- Sieć wsparcia dla psychologów i pedagogów szkolnych
- Sieć wsparcia dla psychologów, pedagogów specjalnych przedszkoli
- Sieć wparcia dla logopedów przedszkolnych i szkolnych
- Sieć wsparcia dla doradców zawodowych
- Sieć nauczycieli tyflopedagogów
- Sieć wsparcia dla nauczycieli uczniów ze spektrum autyzmu
- Udział w spotkaniach zespołów wychowawczych ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów wychowawczych oraz dydaktycznych uczniów wszystkich typów szkół i przedszkoli
- Spotkania i konsultacje indywidualne dla nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
- Spotkania grupowe i konsultacje indywidualne, wspomaganie nauczycieli dzieci /uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
- Konsultacje dla nauczycieli dotyczące zmian w prawie oświatowym
- Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu ryzyka dysleksji rozwojowej u uczniów szkół podstawowych klas I-III
- Wsparcie nauczycieli w rozpoznawaniu uzdolnień u uczniów
- Udział w posiedzeniu rad pedagogicznych i zespołach wychowawczych (tematyka wg zgłaszanych potrzeb)
- Europejskie dni autyzmu grudzień (konsultacje dla nauczycieli)
Prelekcje o różnorodnej tematyce, m.in.:
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych. Jak korzystać z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
- „Orzeczenie i co dalej”, wykorzystywanie zapisów w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w konstruowaniu IP-ET dziecka/ucznia
- Wsparcie nauczycieli w edukacji włączającej
- Zaburzenia mowy, wady wymowy a trudności w nauce czytania i pisania
- Praca z dzieckiem nieśmiałym
- Wpływ TV i komputera na rozwój dziecka
- Praca z uczniem niepełnosprawnym
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych uczniów
- Ocenianie wspierające
- Zaburzenia integracji sensorycznej a zaburzenia zachowania uczniów
Wszystkie formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są bezpłatne
Udział w zajęciach jest dobrowolny
Obowiązuje kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia realizowane są sukcesywnie, w miarę możliwości kadrowych poradni i z uwzględnieniem płynnej realizacji wszystkich statutowych zadań poradni (diagnozy, terapii, orzecznictwa)
Wspomaganie przedszkoli, szkół w zakresie:
- Wynikającym z kierunków realizacji przez Kuratora Oświaty polityki oświatowej państwa
- Wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej
- Realizacji podstaw programowych
- Rozpoznawania potrzeb podstawowych
- Rozpoznawanie potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania
- Analizy i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów zewnętrznych
- Potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę