Zdalna praca z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Adriana Chmielewska
Dla nauczycieli kształcenia specjalnego, ale też młodszych dzieci szkolnych i rodziców, przekazujemy pomocne informacje do tworzenia zdalnych zajęć z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W dostępnym bez ograniczeń w sieci, bezpłatnym webinarze https://www.youtube.com/watch?v=9NfQsimEZo8 Panie Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, które są pedagogami specjalnymi wskazują i tłumaczą:
- z jakich zasobów online można korzystać bezpłatnie,
- jak korzystając z darmowych narzędzi poprowadzić lekcję online lub nagrać dla uczniów tutorial,
- jak w czasie odseparowania zorganizować współpracę z rodzicami i opiekunami, i ćwiczyć umiejętności praktyczne.
Szkolenie stanowi dobry przewodnik po dostępnych w sieci bezpłatnych zasobach i narzędziach do pracy online. Prowadzące je Panie są praktykami, nauczycielkami kształcenia specjalnego z licznymi osiągnięciami zawodowymi w zakresie nowych technologii w edukacji specjalnej. Warto skorzystać również z prowadzonego przez Panie bloga www.specjalni.pl na którym dzielą się pomysłami, inspiracjami i kartami pracy z uczniami z autyzmem i niepełnosprawnościami intelektualnymi w stopniu lekkim i umiarkowanym w oparciu o nowe technologie. Na stronie zamieszczone są informacje o szkoleniach Rad Pedagogicznych, które odbywają się online. Szczególnie polecamy nadchodzący 16.04.2020r. Godz. 15:00, bezpłatny webinar „Platformy i programy do konstruowania interaktywnych ćwiczeń i zasobów edukacyjnych”.
Polecane portale/zasoby online:
- pl (lektury udostępnione w różnych formatach, przystępnych dla dzieci z dysleksją czy niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim)
- YouTube (kanały z ciekawymi materiałami edukacyjnymi, filmikami dostosowanymi do możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych)
- epodręczniki.pl (zamieszczone są tam lekcje z plikami audio i video oraz interaktywnymi zadaniami)
- net (utrwalanie poprawności ortograficznej)
- scholaris (różnego typu zadania dobrane do poszczególnych etapów edukacyjnych, połączone z plikami multimedialnymi)
- bajkowyzakątek.eu (teksty legend, bajek oraz filmiki, które można wykorzystać do zdalnych lekcji)
Polecane narzędzia do tworzenia interaktywnych zadań dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów:
- Wordwall (wordwall.com), w wersji darmowej dostępnych jest kilkanaście szablonów umożliwiających tworzenie zadań, do których dostępne są w portalu generowane automatycznie karty pracy
- Writereader (https://www.writereader.com/en), pozwala tworzyć interaktywne książeczki elektroniczne
- Baamboozle (https://www.baamboozle.com/games), zawiera tryb nauki i gry
- ITO (https://www.ito.hg.pl), zabawy edukacyjne, dostępne również z komunikacją alternatywną, z piktogramami
- Screencastify (https://bit.ly/2QqXB2w), narzędzie do tworzenia filmików instruktażowych, tłumaczenia trudnych zagadnień i zadań do rozwiązania
- Generatory kart pracy (zegary – https://tiny.pl/tvhrg), (krzyżówki – https://tiny.pl/thxxf), więcej dostępnych na blogu specjalni.pl
- Avatar Maker (https://avatarmaker.com), zajęcia kreatywne, rozwój społeczno – emocjonalny
- Comixify (https://comixify.ai/?last=month&sortBy=trend), tworzenie komiksów na dowolny temat, zadań domowych, kreatywnych prezentacji wiedzy
- Pinterest (https://pl.pinterest.com/, podpowiedzi i propozycje wielu sposobów pracy dla dzieci, rodziców i nauczycieli
- PWN Wydawnictwo Szkolne udostępnia w internecie bezpłatny materiał edukacyjny do pobrania https://bit.ly/2wEm5yz . Są to gotowe karty pracy w bardzo dobrej jakości.
W trakcie szkolenia przekazywane są krótkie i poste instrukcje do prezentowanych narzędzi.
Warto skorzystać z wiedzy i umiejętności Pań Zyty Czechowskiej i Jolanty Majkowskiej, które koncentrują się i rozwijają tak bardzo obecnie potrzebne formy i metody edukacji zdalnej.
Szczególnie polecamy nadchodzący 16.04.2020r. godz. 15:00, bezpłatny webinar „Platformy i programy do konstruowania interaktywnych ćwiczeń i zasobów edukacyjnych”.
Źródło: PWN Wydawnictwo Szkolne (facebook)